fredag 7 oktober 2016

Lägerskolan fredag 7,10

Vi hade väckning kl 7.30. Då så började vi packa ner alla grejor. När vi har gjort de så gick vi och åt och packade matsäcken. Vi packade klart allting som vi inte hann packa ner före morgonmålet. Vi började starta och åka hem. I bussen så var alla på bra humör och nästan alla sov. Vi var på väg mot tomten. Där shoppade vi grejor och tog foto med tomten. Vi stannade i Tupo och åt på ABC, och handlade godis. Så nu är vi på väg hem med hela bussen full med godis. Hela veckan har varit bra.

Kim, Anna-Stina

torsdag 6 oktober 2016

Samis renfarm 6.10.2016

Vi satte oss i bussen och for till Samis renfarm. Sami och hans fru Marjut var klädda i samiska dräkter. Vi kastade lasso och matade renar med ren lav. Sami berättade om renskötseln och så bjöd de på saft och bulle. Vi köpte souvenirer i Marjuts galleria. Vi åkte till Ylläs och vid Ylläsjärvi tog vi mat paus. Från Raitismaja gick vi till Mailan kauppa där shoppade vi souvenirer . När vi kom till Raitismaja åt vi renskav och nu ska vi på disco .

Adam,Emil,Krister,Noel

Torsdag 6.10.2016

I dag var vi till Samin porotila. Där fick mata och leda renas och kasta lasso. Det fanns två riktigt tama renar som hette Ville och Salama. De har varit med i en film. Sami berättade om hur det är att vara renfarmare. Han berättade också att vissa renar kan komma in i huset om dörren står öppen. Sedan har vi köpt souvenirer. T.e.x renhorn och knivar. Nu ska vi göra oss klara för disco, det ska bli kul. I morgon kommer vi hem.

Casper och Wilmer

onsdag 5 oktober 2016

Lägerskolans längsta vandring

Vi åt frukost och så gav vi oss i väg till fots från Raitismaja. Vi såg hur man täckar in en väg med mossa . Man ska stänga den vägen. Vi gick en stig ca 3km. Sen tog vi en mat-paus. Sen gick vi uppåt i skogen mot berget. Efter det kom vi till Pirunkuru. Vi vandrade ca 1km. Det var tungt att gå i de branta stenarna. När vi kom ända upp så tog vi en till matpaus. Det var en härlig utsikt. Vi matade lavskrikor ur händerna. Sen gick vi i lugn takt tillbaka hem. Vi åt middag när vi kom hem. Det var fiskbiffar med god sås. Efter middagen  for vi och grillade korv vid Lapin Helvetti. Det är en jättedjup sjö. Där vill man inte falla ner.

Stepan, Faruk och Dennis

Pirunkuru och lite annat

Pirunkuruvandringen var tung men på toppen var det värt att ha gjort den. Bra utsikt. Idag har vi gått över 15000 steg. Lavskrikor tog mat ur händerna. Jan-Ola blev av med sin skink smörgås. Vägen ner var lättare.
Till middag fick vi fisk. Gott.
På kvällen åkte vi till Lapin helvetti. Det var en djup rund insjö från istiden. Vi lekte och grillade korv.
Adam, Elliot och Jennie

Lägerskola 5.10.

Dagens vandring gick till Pirunkuru. Först gick vi ca 2 km. När vi pausade åt lavskrikor ur våra händer. När vi gick upp för Pirunkuru så var det bara stenar. Då vi kom upp till toppen så började vi gå ner till ett vindskydd där vi åt våran matsäck. Då vi kom hem till Raitismaja så fick vi fritid och mat. Efter maten körde vi till Lapin helvetti. Då vi kom dit gjorde vi upp en eld och gick och tittade på den bottenlösa sjön och vattenfallet. Vi smakade på vattnet.  Vi gick tillbaka till lägerelden och grillade korv.

Axel, Nicolay, Belinn

tisdag 4 oktober 2016

Tisdagen den 4.10

Vi vaknade tidigt på morgonen. Vi åt och började packa mat som vi skulle äta på Pallastunturi, vi hade två matpauser. Nästan alla gick upp på toppen av berget, där vi åt och sedan gick vi ner. Utsikten var fin och vi såg ett fjäll med snö långt borta. Vi for med bussen till Raitismaja via en vattenkvarn. Sedan gick vi till simhallen där vi simmade. Sen hämtade bussen oss. Nu har vi fritid!